Projekt „Dostosowanie gminnego przedszkola w Miastkowie Kościelnym
do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami”
Beneficjent - Gmina Miastków Kościelny
współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Osi priorytetowej X „Edukacja dla rozwoju regionu”
Działania 10.1 „Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży”
Poddziałania 10.1.4 „Edukacja przedszkolna”
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego
na lata 2014-2020
Całkowita wartość projektu wynosi: 223 640,00 zł, w tym:
wkład Unii Europejskiej: 178 912,00 zł
wkład własny: 44 728,00 zł
Okres realizacji projektu: 01.05.2019 r. - 30.06.2020 r.
Głównym celem Projektu jest stworzenie warunków wychowania przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Gminie Miastków Kościelny poprzez adaptacje przedszkola, objęcie wsparciem terapeutycznym 2 dzieci niepełnosprawnych, uruchomienie ponadprogramowej oferty kształcenia specjalistycznego dla 111 dzieci oraz doskonalenie zawodowe dla 8 nauczycieli.
Projekt realizowany jest przez Publiczne Przedszkole w Miastkowie Kościelnym.
Zadania w ramach projektu to:
- Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami - prace adaptacyjne i zakup wyposażenia,
- Specjalistyczne wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami,
- Dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów,
- Doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli przedszkola do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W związku z dostosowaniem istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami zaplanowano:
- wykonanie bezpiecznej nawierzchni syntetycznej (63 m2) na placu zabaw przy przedszkolu,
- stworzenie sali Integracji sensorycznej wyposażonej w specjalistyczny sprzęt do stymulacji wszystkich systemów zmysłowych odpowiadającym potrzebom dzieci niepełnosprawnych,
- stworzenie pokoju terapeuty - przyjaznej, relaksacyjnej i kameralnej przestrzeni wraz z odpowiednim wyposażeniem.
W ramach Projektu planuje się zrealizować 192 godziny zajęć indywidualnych dla 2 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego:
- zajęcia z elementami integracji sensorycznej - 64 godz.
- zajęcia rewalidacyjne - 64 godz.
- zajęcia logopedyczne - 64 godz.
oraz 640 godz. dodatkowych wyrównujących szanse edukacyjne dla 111 dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów, będą to:
- kółko teatralne - 128 godz.
- zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy - 128 godz.
- zajęcia z elementami integracji sensorycznej - 128 godz.
- zajęcia grafomotoryczne z elementami terapii ręki - 128 godz.
- indywidualne zajęcia ogólnorozwojowe dla 4 dzieci z opiniami o wczesnym wspomaganiu - 128 godz.
Dla wysokiego poziomu edukacji w ramach Projektu zaplanowano studia podyplomowe z integracji sensorycznej dla 1 nauczyciela oraz 3 szkolenia doskonalące dla 8 nauczycieli:
- „Każdy może być aktorem” - 8 godz.
- „Zabawy muzyczno-plastyczne i parateatralne we wczesnej edukacji” - 16 godz.
- „Nauczanie polisensoryczne, czyli jak wykorzystać wszystkie zmysły przedszkolaka, aby stworzyć dziecku optymalne warunki do rozwoju” - 6 godz.